Program for folkehelsearbeid i Færder kommune 2017–2022 - Sluttrapportering på tiltaksnivå

  1. 1 Sluttrapportering på tiltaksnivå
  2. 2 Rapportering
    1. 2.1 Beskrivelse av tiltaket
    2. 2.2 Prosjektorganisering
    3. 2.3 Hva var formålet med tiltaket?
    4. 2.4 Hvem var sentrale aktører i utvikling av tiltaket?
    5. 2.5 Hvordan har tiltaket ivaretatt innovasjonsaspektet i programmet?
    6. 2.6 Hvordan har målgruppene vært involvert og fått medvirke i utvikling og gjennomføring av tiltaket?
    7. 2.7 Hvordan har tiltaket bidratt til å styrke samarbeid på tvers av sektorer og aktører i kommunen?
  3. 3 Evaluering
    1. 3.1 Hva slags evaluering er blitt gjort av tiltaket og hvem har utført den?
    2. 3.2 Hvorfor ble denne typen evaluering valgt?
    3. 3.3 Hva er hovedfunnene i evalueringen?
    4. 3.4 Har det vært knyttet annen forskning til tiltaket enn evaluering? I så fall hvilke og hvorfor? Oppgi gjerne lenker til publisert materiale.
  4. 4 Resultater og læringspunkter
    1. 4.1 Er tiltaket blitt tatt inn i varig drift, eller er det lagt planer for at det skal bli et varig tiltak? Hvis ikke, forklar hvorfor.
    2. 4.2 Kan tiltaket sies å bidra til å fremme kommunens systematiske folkehelsearbeid? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?
    3. 4.3 Har tiltaket vært med på å integrere psykisk helse og rusmiddelforebygging i det systematiske folkehelsearbeidet? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?
  5. 5 Deling av erfaring
    1. 5.1 Har dere en plan/prosess for informasjonsutveksling/overføring av resultater og læringspunkter til andre deler av kommunen og eksterne interessenter/kommuner?
    2. 5.2 Hvilke resultater fra tiltaket kan være nyttig for andre kommuner å få vite om?
    3. 5.3 Hvilke læringspunkter (både positive erfaringer og utfordringer) fra selve tiltaksutviklingen kan andre kommuner ha nytte av å vite om?
  6. 6 Kilder
  7. 7 Fylkeskommunens vurdering av tiltaket

4 Resultater og læringspunkter

4.1 Er tiltaket blitt tatt inn i varig drift, eller er det lagt planer for at det skal bli et varig tiltak? Hvis ikke, forklar hvorfor.

Resultater og læringspunkter

  1. Er tiltaket blitt tatt inn i varig drift, eller er det lagt planer for at det skal bli et varig tiltak? Hvis ikke, forklar hvorfor.

Innbyggerråd er del av driften i Oppvekstsektoren. Flere ansatte og ledere har fått erfaring med og kompetanse på metoden og benytter seg av dette etter behov. Det er også ressurspersoner som kan kontaktes av andre som ønsker bistand i forbindelse med å innhente stemmer til utvikling.

Oppsummerte råd fra en rekke innbyggerråd i perioden 2018–2022 viste at mange opplever hjelpetjenestene til barn og unge som uoversiktlige, noe utilgjengelige og at de kan savne en helhetlig oppfølging med et tverrfaglig samarbeid. Summen av dette, samt ansattes erfaring og forskning for øvrig la grunnlag for en omorganisering av virksomheten. Nyopprettet avdeling, med navnet Færderhuset, har som mål om å være tilgjengelige med nyttige tilbud. Medvirkning og evaluering er sentralt i utviklingen av tilbudene (Nyhetsbrev desember 2022 (adobe.com)). Flere samlinger med unge og voksne har blitt avholdt der målet har vært ytterligere innspill om hvordan et slikt tilbud skal være.

Oppsummering av innspill fra innbyggere til den nye avdeligen «Færderhuset». - Klikk for stort bildeOppsummering av innspill fra innbyggere til den nye avdeligen «Færderhuset»

Oppveksthjelpa går over i drift, fra oppvekstsektorens side vil representanter fra Færderhuset overta rollen som prosjektleder har hatt i prosjektperioden.

Årshjulet for elevmedvirkning skal evalueres i juni 2023. Evaluering underveis viser at aktivitetene, som er skapt i et samarbeid mellom skolene og prosjektet oppleves nyttig og ønskes videreført.  Ledelsen i oppvekstsektoren ønsker å legge til rette for at dette videreføres dersom evalueringen tilsier det. Folkehelsekoordinator er en av de involverte i dette.

Pilotprosjektet med valgfaget «innsats for andre» kan vise til gode resultater. Dette videreføres på den aktuelle skolen og tilbys opprettet ved andre skoler som ønsker dette. Ansvarlig fra kommunes side som har vært delprosjektleder, har dette med seg videre i sin ordinære stilling (https://nyby.no/losninger/ungdomsskole).

Appen NyBy som prosjektet bidro til etablering av er allerede del av driften i kommunen.

Struktur for bedre utnyttelse av forskning fra studenter ved Universitetet i Sør-Øst Norge og kommunens behov er etablert og videreføres.

Prosjektet har bidratt med helsefremmende forståelse og fasisiteringskompetanse inn i ny helhetlig plan for oppvekst. Det helsefremmende perspektivet, medvirkning og samskaping er noen av elementene som videreføres der (Helhetlig plan for oppvekst - Færder kommune (faerder.kommune.no))

4.2 Kan tiltaket sies å bidra til å fremme kommunens systematiske folkehelsearbeid? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?

Satsingene i prosjektet har hatt et helsefremmende fokus og har vært et viktig bidrag til folkehelsearbeidet. Tiltakene videreføres som del av strukturen i sektoren og bidrar på den måten til folkehelsearbeidet i Færder. Tidligere folkehelsekoordinator i Færder bekreftet i evalueringen at satsingene i prosjektet fyller ut noen av de oppgaver som folkehelsearbeidet i kommunen har. Nyansatt folkehelsekoordinator har tatt del i sluttfasen av prosjektet, og er positiv til å være del av satsingene fremover.

4.3 Har tiltaket vært med på å integrere psykisk helse og rusmiddelforebygging i det systematiske folkehelsearbeidet? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?

Prosjektet har hatt fokus på å styrke barn og unges psykiske helse ved å bygge kompetanse på individ- og systemnivå. Videre har prosjektet bidratt i opprettelse av et rusforebyggende ungdomsteam, som er et lavterskeltilbud med ansvar for opplæring av unge, foreldre og ansatte i kommunen. Teamet tilbyr også samtaler og veiledning. Det rusforebyggende ungdomsteamet har betydelig kompetanse på rus og er et verdifullt bidrag til at ingen unge har et skadelig forhold til rus (Rusforebyggende ungdomsteam - Færder kommune (faerder.kommune.no)). Tilbudet er etablert som et varig tilbud i kommunen.