Program for folkehelsearbeid i Færder kommune 2017–2022 - Sluttrapportering på tiltaksnivå

  1. 1 Sluttrapportering på tiltaksnivå
  2. 2 Rapportering
    1. 2.1 Beskrivelse av tiltaket
    2. 2.2 Prosjektorganisering
    3. 2.3 Hva var formålet med tiltaket?
    4. 2.4 Hvem var sentrale aktører i utvikling av tiltaket?
    5. 2.5 Hvordan har tiltaket ivaretatt innovasjonsaspektet i programmet?
    6. 2.6 Hvordan har målgruppene vært involvert og fått medvirke i utvikling og gjennomføring av tiltaket?
    7. 2.7 Hvordan har tiltaket bidratt til å styrke samarbeid på tvers av sektorer og aktører i kommunen?
  3. 3 Evaluering
    1. 3.1 Hva slags evaluering er blitt gjort av tiltaket og hvem har utført den?
    2. 3.2 Hvorfor ble denne typen evaluering valgt?
    3. 3.3 Hva er hovedfunnene i evalueringen?
    4. 3.4 Har det vært knyttet annen forskning til tiltaket enn evaluering? I så fall hvilke og hvorfor? Oppgi gjerne lenker til publisert materiale.
  4. 4 Resultater og læringspunkter
    1. 4.1 Er tiltaket blitt tatt inn i varig drift, eller er det lagt planer for at det skal bli et varig tiltak? Hvis ikke, forklar hvorfor.
    2. 4.2 Kan tiltaket sies å bidra til å fremme kommunens systematiske folkehelsearbeid? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?
    3. 4.3 Har tiltaket vært med på å integrere psykisk helse og rusmiddelforebygging i det systematiske folkehelsearbeidet? På hvilken måte og hvorfor/hvorfor ikke?
  5. 5 Deling av erfaring
    1. 5.1 Har dere en plan/prosess for informasjonsutveksling/overføring av resultater og læringspunkter til andre deler av kommunen og eksterne interessenter/kommuner?
    2. 5.2 Hvilke resultater fra tiltaket kan være nyttig for andre kommuner å få vite om?
    3. 5.3 Hvilke læringspunkter (både positive erfaringer og utfordringer) fra selve tiltaksutviklingen kan andre kommuner ha nytte av å vite om?
  6. 6 Kilder
  7. 7 Fylkeskommunens vurdering av tiltaket

5 Deling av erfaring

5.1 Har dere en plan/prosess for informasjonsutveksling/overføring av resultater og læringspunkter til andre deler av kommunen og eksterne interessenter/kommuner?

Det har gjennom prosjektperioden vært fokus på erfaringsdeling og kompetanseheving av Oppvekstsektoren. Kommunedirektørens ledergrupper og flere politikere er godt kjent med prosjektet og har deltatt i ulike Prosjektet har bidratt til samskapende prosesser i andre sektorer i prosjektperioden. Det er ved prosjektslutt ingen plan for ytterligere informasjonsutveksling eller overføring av kompetanse eller resultater, men det er ressurspersoner som har vært del av prosjektet som ivaretar eventuelle ønsker og behov som måtte komme.

5.2 Hvilke resultater fra tiltaket kan være nyttig for andre kommuner å få vite om?

Tjenesteutvikling:

  • Innbyggerråd
  • Medvirkningsgrupper
  • Digitale spørreskjema

Medvirkning barn og unge

Erfaringer med årshjul for elevmedvirkning

Unge og frivillighet

Erfaringer med valgfaget «Innsats for andre» og NyBy appen.

Evaluering

Sørg for å evaluere, samt evaluere evalueringsverktøyene regelmessig.

5.3 Hvilke læringspunkter (både positive erfaringer og utfordringer) fra selve tiltaksutviklingen kan andre kommuner ha nytte av å vite om?

Tjenesteutvikling

Erfaringen fra prosjektet er at tjenestene tar i bruk tiltaket når det oppleves som nyttig. Det er viktig at prosjekt og nye satsinger ikke blir tredd ned over hodet på noen, men at de kjent med muligheten og ta det i bruk når tidspunktet er riktig. Kommunen har begrensede ressurser og det er et overordnet mål at de tilbud og tjenester kommunen leverer oppleves som nyttige og treffsikre. I utviklingen av dette er medvirkning og samskaping sentralt.

Innbyggerråd

Krever en ledelse som legger til rette for innspill og råd fra innbyggere. Rådene må tas på alvor og de som har deltatt må få tilbakemelding på hvordan innspillene er tatt med videre. Dette krever ressurser, men resultatet kan bli tilbud og tjenester som oppleves mer nyttige og treffsikre.

Medvirkningsgrupper

Verdifulle stemmer, ofte fra sårbare unge som utvider vr forståelse og bringer inn flere perspektiv. Krever ressurser i form av ansatte og et budsjett med mulighet for mat og noen aktiviteter med mål om trygge relasjoner i gruppa. Rekruttering har vært en utfordring og rådet er at det må prioriteres, her har alle et ansvar, ikke bare de som er faste medlemmer i gruppa. Samlingene må fasiliteres med gode verktøy og metoder og i likhet med innbyggerrådene må det være et tema og deltakerne må få en tilbakemelding i etterkant, slik at de ser at det nytter å engasjere seg.

Digitale spørreskjema

En enkel måte å få innspill fra flere. I likhet med de overnevnte er det viktig å få informasjon ut til så mange som mulig. Et råd er å benytte seg av kommunes strategier for å informere. Eksempler kan være kommunens hjemmeside, sosiale medier og sms til alle foresatte i kommunen

Medvirkning barn og unge

Erfaringer med årshjul for elevmedvirkning. Vi har lagt til grunn at medvirkning er en øvelse i å delta. Det krever ressurser til å sørge for samlingene i årshjulet. Det bør være en med ansvar for å skape og videreutvikle dette sammen med elever og lærere. Det er viktig at også dette tiltaket er godt forankret, både i virksomhetens ledelse, i ledelsen på hver enkelt skole og ut i grupper med ansatte og elever. Pizza er selvskrevent på konferansene, og det må man ha ressurser til. VTFK har vært uvurderlig støtte til dette tiltaket, og Tone Jørgensen kan kontaktes ved ønske om mer informasjon om bakgrunnen for satsingen.

Erfaringer med valgfaget «Innsats for andre» og NyBy appen

En viktig suksessfaktor var at tiltaket var et samarbeid mellom rådgiver for frivillighet og lærerne med ansvar for valgfaget på skolen. Erfaring viser at tiltaket oppleves som nyttig og meningsfullt av både elevene, lærerne og de som mottar den frivillige innsatsen.