Program for folkehelsearbeid i Færder kommune 2017–2022 - Evalueringsrapport

2 Avgrensing og metode

Folkehelseprosjektet har hatt en varighet på seks år, det er evaluert underveis, og justeringer er gjort. Utgangspunktet for prosessevalueringen har vært et evalueringsdesign som er utarbeidet med veiledning fra evalueringsforsker Bergljot Baklien.

I sluttevalueringen måtte vi ta et valg i forhold til avgrensing. Det har vært mye aktivitet og dermed mange sider av prosjektet som hadde vært interessant å evaluere, men vi landet på å trekke frem en erfaring, fra satsingen i Familiens Hus, med brukermedvirkning i Forebyggende helsetjenester. Eksempelet bygger på erfaringer, utprøvinger og justeringer vi har gjort gjennom prosjektperioden. Overføringsverdien i dette ligger i at det er et verktøy som enkelt kan tilpasses område og målgruppe. Metoden bygger på andre metoder for medvirkning, men er tilpasset lokale ønsker og behov og er dermed en innovasjon i Færder.

Å trekke stemmene til de det gjelder inn i utviklingen av tjenestene beskriver Kommunesektorens organisasjon som tjenestedesign. (idekatalogen.pdf (ks.no)). Vårt arbeid med medvirkning stemmer godt med elementene i tjenestedesign, og det er derfor naturlig å velge det som et rammeverk i evalueringen.

Eksempelet innledes med beskrivelse av et fokusgruppeintervju, der deltakerne kommer med tilbakemeldinger på sine erfaringer knyttet til Forebyggende Helsetjeneste i Oppvekstsektoren i Færder kommune. I intervjuet ble verktøyet «Brukerreisen» benyttet som utgangspunkt for innspill og intervju. Innspillene ble delt i et såkalt lyttemøte.

Som informasjonskilder til denne sluttevalueringen ble fokusgruppeintervjuet avsluttet med at deltakerne gav innspill på opplevelsen. Tilhørerne i lyttemøtet, ansatte og leder gav tilbakemelding i kvalitative intervju skjema.

I tillegg til evaluering av det konkrete eksempelet ble ledelsen i Oppvekst intervjuet om prosjektet som helhet. Dette vil si at denne sluttevalueringen har søkt kunnskap fra flere kilder på flere nivå, metodetriangulering for å få flere perspektiv og et mer helhetlig bilde.