Kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse vedtatt i kommunestyret

Kommunestyret vedtok onsdag 20.03.19 kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse.

Det endelige planvedtaket innebærer fastlandsforbindelse med bro fra Smørberg i Tønsberg kommune til Ramberg i Færder kommune. Veien føres videre i en tunnel fra Ramdal under Teieskogen til Kolberg, der den knyttes til Kirkeveien (fylkesvei 308) og Smidsrødveien (fylkesvei 309) med en tverrforbindelse fra Kolberg til via Bekkeveien.

Neste fase i planleggingen blir å utarbeide reguleringsplan. Reguleringsplanarbeidet, som innebærer en ytterligere detaljering av tiltakene, skal gi en plan som er juridisk bindende for arealbruken. Planen vil også gi hjemmel for innløsning av eiendommer som berøres. Som del av planarbeidet må det inkluderes riggområder samt deponiområder blant annet for tunnelmasser. Det må forventes at planarbeidet vil ta minimum 12 – 18 måneder. Byggestart er planlagt tidligst 2022.

Tønsberg bystyre fattet likelydende planvedtak 13.03.19.

Saksdokumentene som kommunestyret behandlet.

Bypakke Tønsberg-regionens hjemmeside på internett.