Barnevernsproffene hjelper barneverntjenesten i Færder

NRK

Færder kommune får meget gode råd og erfaringer fra barnevernproffene som er tidligere barnevernsbarn.

Færder kommune har siden 2016 vært en av tre forsøkskommuner som har testet nye måter å drive barneverntjeneste.  Barneverntjenesten har overtatt de statlige barnevernsoppgavene, noe som gjør at tjenesten kan være tettere på og gi barn og familier den hjelpen de trenger til rett tid og sted.

Barnevernsproffene ser etter varme øyne

I følge barnevernsleder Ida Steinrem gjør barnevernsproffene en veldig viktig jobb for barneverntjenesten; de er nyanserte, kloke og gir gode råd. De har mye av æren for at tjenesten gjør det godt på mange områder. Barnevernproffene er med å ansette nye medarbeidere og deltar månedlig i møter hvor de gir råd og veiledning til ansatte som står litt fast i hvordan de skal gå frem i enkelte barnevernsaker.

I innslaget fra NRK distriktsnyhetene 8. januar, forteller barnevernproffen Elisabeth Hanssen at hun blant annet ser etter varme øyne når hun er med å intervjue aktuelle kandidater til barnevernstillinger. Hun forteller videre at det er viktig at hun ser at kandidatene takler situasjoner som hun "kaster dem ut i".