Hellaskogen - Øra - Hellastranda

Omtrent halve turen er merket Kyststi. Turen er beskrevet fra Hellaveien, men vil du ha en lengre tur, start ved Nøtterøy kirke og gå Gamle Hellavei helt ut til Hella.

Lengde på turen

Ca 9 km, målt fra Hellaveien.

Startsted og parkering

Parkering langs Hellaveien eller ved Nøtterøy kirke.

Beskrivelse av ruten

Start med å gå inn i skogen og deretter veien langs husene, ikke ut over jordet. Følg skogsveien til du nærmer deg Hellastranda. Der veien deler seg, hold venstre og deretter høyre ved neste veiskille. Følg stien rett fram innover Hellaskogen. Det er mange kryssende stier, men gå der det er naturlig rett fram, helt til du møter en asfaltert vei.

Kryss veien og fortsett på skogsveien som etter hvert blir en sti, og du vil komme til Kvikklunsjtoppen som er 82,4 meter over havet. Følg stien/veien helt til du møter en ny vei, gå til høyre og ned den svingete bakken. Der veien deler seg, ta til høyre og inn stien til høyre.

Da er du på kyststien som går langs Vestfjorden og du følger de blå stolpene tilbake til Hellastranda. Du vil komme til Øra camping, og der går stien over hele campingplassen og inn i skogen i enden av plassen.

Hele veien tilbake til Hellastranda er det fine små plasser som egner seg for en rast og et bad. På Hellastranda kan du se og lese om Hella gravfelt. Følg veien og tilbake til utgangspunktet.

Kart over området. (JPG, 3 MB)

Vanskelighetsgrad

Turene vurderes etter fire vanskelighetsgrader: flatt, bratt, sykkel og barnevogn. Denne ruten er kategorisert som:

• flatt
  • bratt

God tur!

Hilsen ukens turtipser,
Kulturenheten

Har du et turtips?

Hver uke publiserer vi nye turtips. Du kan enkelt legge inn ditt turtips via dette skjemaet.