Prosjekt positivt Ungdomsmiljø arrangerte 13. juni et oppsummerende dialogmøte

Det var en stor gjeng som møtte da dialogmøtet om beefing, voldsbruk og avtalte slåsskamper blant ungdom i Færder ble avholdt.

Prosjektgruppa har siden innledende dialogmøte 12. april jobbet iherdig med kartlegging av hva som skjer og årsaker til dette. Her har vi hatt spesielt fokus på å snakke med ungdommene siden det er dem som vet mest om fenomenet.

Mange deltakere møtte opp

I gårsdagens møte deltok både ungdom, skole, frivillighet, barnevernvakt, NAV, politi, FINT (flyktning og invandrertjenesten), næringsliv, hjelpetjenester i kommunen og andre sentrale fagpersoner som jobber med ungdom i målgruppa som ATV (Alternativ til vold) og Friomsorgen.

Funn og foreslåtte tiltak ble presentert

Prosjektgruppa presenterte funn fra kartleggingen og foreslåtte tiltak for å møte utfordringsbildet vi har belyst. Deltakerne jobbet i grupper med innspill på foreslåtte tiltak og forslag til andre tiltak som er egnet basert på de presenterte funn. Videre kom deltakerne med innspill til hva de ulike aktørene kan bidra med fra gruppen/etaten de representerer.

Som et ledd i HKH (Hurtig Kartlegging og Handling), veiledet av KoRus Sør, vil prosjektgruppen ta med innspillene i det videre arbeidet med utforming av konkrete forslag til en handlingsplan. Vi vil i august igjen invitere til et større ungdomsmøte for å få innspill fra ungdom på våre foreslåtte tiltak. Rapporten vil lanseres i september hvor prosess, funn, analyse og handlingsplan vil presenteres. Takk til alle som deltok i dialogmøtet og gjør en forskjell for ungdom i Færder!