Padleled Vestfold og Telemark

Velkommen til Norges første, sammenhengende padleled! Padleled Vestfold og Telemark består av 1 428 km graderte padleruter for alle nivåer.

Kartbok

Padlere kan planlegge turer ut i fra graderte ruter, med grønne, blå og røde ruter. Det er utviklet 158 turforslag for Vestfoldkysten, Telemarkskysten og Telemarkskanalen, med rutebeskrivelser, kart, tips og råd om alt fra parkeringsmuligheter til ferskvannskilder og toalettfasiliteter.

Alle turforslagene for er samlet i tre kartbøker. Kartbøkene er trykket i et begrenset oppplag, og er gratis. Oversikt over hvor man kan hente kartbøkene finner du her. Kartboken for Padleled Vestfold (oppdatert 2022) kan du hente på Færder kommunes servicesenter, Tinghaugveien 16.

Her kan du se digitalisert versjon av alle kartbøkene

Turforslag på UT.no

Kart og turforslag er også tilgjengelig på UT.no, som drives av Den norske turistforening (DNT). Du kan også laste ned turforslagene fra Vestfold fylkeskommune sine nettsider.

Kart og turforslag på UT.no Last ned turforslag

Padlehuker

Som en del av Padleled Vestfold og Telemark er det oppført enkle overnattingsplasser; «Padlehuker», langs kysten, tegnet av Arkitektkontoret Biotope. Padlehukene kommer i flere moduler, noen med flere oppholdsrom slik at flere grupper kan oppholde seg der på en gang. Padlehukene er åpne for alle og det er ikke noe bookingssystem.

Det er så langt etablert padlehuker her:

• Ildverket (Færder)
  • Østre Bolærne (Færder)
  • Ølbergholmen (Larvik)
  • Ringshaug (Tønsberg)
  • Tvillingbru langs kyststien på den gamle jernbanetraseen nord for Holmestrand
  • Langøya (Holmestrand)
  • Lindesviki (Telemarkskanalen, Tokke)
  • Ågapet (Telemarkskanalen, Kviteseid)
  • Sundenuten (Kviteseid)
  • Kjeholmen (Larvik)
  • Ødegården (Larvik)
  • Nomestranda (Nome)
  • Grubesand (Sandefjord)
Padlehuk. Foto. - Klikk for stort bildePadlehukene på Østre Bolæren ligger helt nord på øya.

Samarbeidsprosjekt

Prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunen, kommuner og frivilligheten i fylket. Fylkeskommunen er initiativtaker og prosjektleder.

Padleled Vestfold og Telemark med Bård Andresen

Bård Andresen er rådgiver innen idrett og friluftsliv hos Vestfold og Telemark fylkeskommune. Han er også prosjektleder for «Padleled Vestfold og Telemark». I denne videoen forteller Bård Andresen om nettopp «Padleled Vestfold og Telemark».

Lenker